Történetének egyik legerősebb negyedévét tudhatja maga mögött a Meta, amelyben messze túlszárnyalta a várakozásokat mind bevételek, mind profitabilitás terén. A kiemelkedő teljesítmény mögött kulcsszerepet játszott a vállalat AI-technológiája, amely jelentősen megnövelte a hirdetési bevételeket. A Meta vezetője, Mark Zuckerberg folytatja a „szuperintelligencia” csapatának bővítését, miközben a techóriás az AI-hoz kapcsolódó beruházásokat is folyamatosan növeli. A gyorsjelentést követően a részvény piacnyitás előtt kétszámjegyű pluszba került.
A Meta negyedéves bevétele éves szinten 22 százalékkal 47,5 milliárd dollárra nőtt, ami 6 százalékkal haladta meg a piaci várakozásokat, ilyen mértékű túlteljesítésre utoljára 2021 első negyedévében volt példa. A bevételnövekedéshez erősen hozzájárultak a nemrég bevezetett AI fejlesztések, amelyek számottevően növelték a felhasználói aktivitást és a hirdetési bevételeket is.
A bevételnövekedés motorja továbbra is a hirdetési üzletág volt, amely 46,6 milliárd dolláros teljesítményével felülmúlta a 44,07 milliárd dolláros piaci várakozást. Éves szinten ez 21 százalékos növekedést jelent. A Meta bevételeinek túlnyomó többsége továbbra is a platformjain (Facebook, Instagram) megjelenő hirdetésekből származik, és a vállalat piacvezető pozíciót tölt be a hirdetők körében, mivel világszinten a legnagyobb felhasználói bázissal rendelkezik.
A Meta napi aktív felhasználóinak száma 6 százalékkal 3,48 milliárdra nőtt, miközben a Facebookon és az Instagramon eltöltött idő 5–6 százalékkal emelkedett. Ebből következően megállapítható, hogy a világ lakosságának közel fele (!) naponta használja a Meta alkalmazásait. Emellett az Egyesült Államokban a Facebookon és az Instagramon megtekintett videós tartalmak nézettsége éves szinten 20 százalékkal nőtt, mindez az AI-alapú tartalomajánló algoritmusoknak volt köszönhető.
A működési hatékonyság terén is meglepetést hozott a Meta a befektetőknek. Az operatív marzs 43 százalék lett, ami 5 százalékponttal haladta meg a piaci várakozásokat. A hirdetési üzletágat magába foglaló Family of Apps (FoA) szegmens 53 százalékos marzsot ért el, ahol a legnagyobb költségtételek között a bérköltségek és az infrastruktúrához kapcsolódó kiadások szerepeltek.
A Meta profitabilitás terén is kimagasló számokat produkált, bőven felülmúlva az elemzői várakozásokat. A nettó nyereség éves szinten 36 százalékkal 18,3 milliárd dollárra nőtt, míg az EPS 7,14 dollár lett, ami 21 százalékkal haladta meg a konszenzus becslését (5,89 dollár).
Miközben sokan a nyári szabadságukat töltik, a Meta vezérigazgatója és alapítója, Mark Zuckerberg a világot járva egy elit AI-szakértő csapat összeállításán dolgozik, hogy a Meta továbbra is élen maradhasson az AI-versenyben. Az elmúlt hónapokban a vállalat nemcsak az AI-infrastruktúrába fektetett be, hanem jelentősen megnövelte a személyi kiadásait is. Több hír is napvilágot látott a Meta kapcsán az utóbbi időben, hogy a versenytársainál (OpenAI, Apple) dolgozó, kiszemelt AI-mérnököknek akár 100 millió dolláros belépési bónuszt is ajánlhatott Zuckerberg személyesen.
A techóriás 1 milliárd dollárral megemelte az éves operatív költségekre vonatkozó előrejelzésének alsó határát. Emellett a CapEx-re vonatkozó előrejelzését 2 milliárd dollárral növelte, így éves szinten 66-72 milliárd dollár közötti beruházással számol. Az emelés hátterében elsősorban a szuperintelligenciával kapcsolatos törekvések állnak, amelyek jelentős tőkét igényelnek.
Ami viszont igazán fontos, hogy a 2026-os előrejelzések alapján még mindig messze vagyunk az AI-beruházási ciklus csúcsától. Az operatív költségek várhatóan több mint 20 százalékkal 140 milliárd dollárra emelkedhetnek éves szinten, míg a CapEx kiadások megközelíthetik a 100 milliárd dollárt. Előzetes becslések szerint ezeknek az összegnek a fele olyan chipgyártó cégeknél landolhat, mint az Nvidia, AMD vagy Broadcom.
Érdekesség, hogy a magasabb második negyedéves költekezés ellenére a Meta továbbra is erős pénzügyi helyzetben maradt. A vállalat szabad cash flow-ja elérte a 9 milliárd dollárt, míg készpénzállománya meghaladta a 47 milliárd dollárt. Az alkalmazottak száma éves szinten 7 százalékkal nőtt, ugyanakkor negyedéves összevetésben enyhén csökkent. Emellett a Meta 9,8 milliárd dollár értékben vásárolt vissza részvényeket, és 1,3 milliárd dollár osztalékot fizetett ki.
Milyen kockázatok állhatnak a Meta előtt?
A Meta számára egyrészt kockázatot jelent egy globális gazdasági lassulás, mivel ez jelentős visszaesést okozhat a hirdetési bevételekben. Másrészt az európai szabályozások is veszélyt jelenthetnek, amelyek a vállalat bevételeinek akár 16 százalékát is negatívan érinthetik. Ráadásul nemrég bejelentette a Meta, hogy októbertől megszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetések futtatását az EU területén, hogy elkerülje az EU szigorú, a hirdetések átláthatóságát célzó szabályozásait.
Emellett a techóriás maga is elismerte azt a korábban megfogalmazott kockázatot, hogy az AI-hoz kapcsolódó beruházások megtérülése bizonytalan lehet, ha a jelenlegi növekedési ütem a jövőben nem marad fenn. Ebben az esetben újra kellene gondolni a beruházási terveket – ahogyan azt a Meta már 2022-ben is megtette.
A Meta azonban már sokszor bebizonyította, hogy ha nehézségek adódnak, képes határozottan és gyorsan reagálni az új helyzetekre. Amennyiben ismét kedvezőtlenül alakulnának a körülmények, Zuckerberg várhatóan nem maradna tétlen, és ismét határozottan kézbe venné az irányítást. A cégvezér legújabb törekvései úgy tűnik, az AI-verseny élvonalába repítik a vállalatot, amit egyelőre a pénzügyi eredmények is alátámasztanak, így van alapja a techvállalat körül kialakult optimizmusnak.
Csúcson nyithat az árfolyam
A Meta részvénye jelentősen felülteljesítő az idei évben az amerikai indexekhez képest, amit a részvény grafikonja is jól tükröz. A vámbejelentéseket követően az árfolyam visszapattant a 200 napos mozgóátlagról, majd az első negyedéves gyorsjelentés után könnyedén áttörte azt. Ezzel párhuzamosan megjelent az aranykereszt is a grafikonon, ami szintén pozitív technikai jelzésnek tekinthető.
A tegnapi kereskedés során a részvény az 50 napos mozgóátlaga körül zárt, amely továbbra is elsődleges támaszszintként szolgál. Távolabbi támaszt a 200 napos mozgóátlag nyújthat, amely márciusban ideiglenesen védelmet biztosított az árfolyam számára.
Sikerült új árfolyamcsúcson nyitnia a Meta részvényének, így jelenleg nem azonosítható konkrét ellenállási szint az árfolyam előtt. Az indikátorok ugyanakkor nem mutatnak egyértelmű irányt a részvény további mozgásával kapcsolatban.
A Meta napi grafikonja (2025. 07. 31. nyitás előtt)
jogi nyilatkozat
A fenti marketingközleményt a Patria Finance Magyarországi Fióktelepe (a továbbiakban: „K&H Értékpapír”) állította össze. A K&H Értékpapír semmilyen garanciát vagy felelősséget nem vállal arra, hogy a leírt szcenáriók, előrejelzések és kockázatok a piaci várakozásokat tükrözik és valóságban is beigazolódnak. A marketingközleményben szereplő bármilyen előrejelzés pusztán tájékoztató jellegű. A pénzügyi eszközök értéke, ára vagy a belőlük származó jövedelem változhat, illetve az árfolyamváltozások ezeket befolyásolhatják. Ezen változások következtében a pénzügyi eszközökbe történő befektetés értéke csökkenhet. A múltbeli hozamok nem jelentenek garanciát a jövőbeli teljesítményre. A számszerű adatok általánosak, tájékoztató jellegűek, csak a szerző adott időpontban készített összeállítását tükrözik, és későbbi módosítás tárgyát képezhetik. A marketingközleményben szereplő információk a készítők által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban azok pontosságával és teljességével, valamint időbeliségével kapcsolatban a készítők semmilyen felelősséget nem vállalnak.
Amennyiben a marketingközleményben a K&H Értékpapír további marketingközleményein alapuló ajánlások szerepelnek, azok soha nem értelmezhetők a kapcsolódó marketingközleményben foglalt iránymutatások nélkül.
A Patria Finance, a.s.-szel való együttműködés keretében létrejött, több szerzőt feltüntető marketingközlemények esetében az eredeti, cseh nyelvű marketingközlemény szerzője a Patria Finance, a.s. megjelölt munkavállalója, a magyar nyelvű fordítást, illetve a lektorálást pedig a K&H Értékpapír munkavállalója végzi, így az érintett marketingközlemény tartalma lényegében megegyezik az eredeti cseh nyelvű marketingközleménnyel.
A K&H Értékpapír semmilyen módon nem garantálja, hogy a marketingközleményben említett pénzügyi instrumentumok megfelelnek az Ön igényeinek. A K&H Értékpapír a jogszabályoknak megfelelően elvégzi az értékesített termékek célpiaci vizsgálatát. A vizsgálat keretében értékeli a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelekről rendelkezésére álló – befektetővédelmi kérdőív kitöltése révén megszerzett - információkat. Weboldalunk látogatói az anyagainkban feltüntetett pénzügyi instrumentumok tekintetében az azokban megjelölt célpiacon kívülre is eshetnek.
A K&H Értékpapír jelen marketingközlemény útján nem nyújt konkrét és személyre szóló befektetési tanácsadást, a benne foglaltak nem minősíthetők pénzügyi eszköz jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó ajánlattételi felhívásnak vagy ajánlatnak, befektetési elemzésnek, pénzügyi elemzésnek, befektetéssel kapcsolatos kutatásnak, pénzügyi, adó- vagy jogi tanácsadásnak, így a marketingközleményben szereplő információkat Ön csak saját felelősségre használhatja fel.
A marketingközleményben említett pénzügyi eszközök, illetve befektetési stratégiák nem alkalmasak minden befektető számára. Az abban szereplő vélemények és ajánlások nem veszik figyelembe az egyes ügyfelek egyéni helyzetét és személyes körülményeit, pénzügyi helyzetét, ismereteit, tapasztalatait, céljait vagy igényeit, valamint nem hivatottak konkrét pénzügyi eszközöket vagy befektetési stratégiákat ajánlani az egyes befektetőknek. A marketingközlemény elsősorban olyan befektetők számára készült, akiktől elvárható, hogy befektetési döntéseiket saját maguk, önállóan hozzák meg és döntsenek a marketingközleménnyel érintett pénzügyi eszközökbe történő befektetés célszerűségéről, figyelembe véve különösen az árat, a lehetséges veszélyeket és kockázatokat, saját befektetési stratégiájukat, valamint saját jogi, adózási és pénzügyi helyzetüket. A marketingközlemény maga nem képezheti a befektetési döntések egyetlen alapját.
A befektetőnek a befektetés alkalmasságának megítélése szempontjából szükséges lehet saját felelősségre szakmai tanácsot kérnie, ideértve az adótanácsadást is, a marketingközleményben nevesített pénzügyi eszközökkel, egyéb befektetési eszközökkel, befektetési stratégiákkal kapcsolatban.
A K&H Értékpapír működését anyavállalata révén a cseh pénzügyi felügyelet, a CNB (Czech National Bank) ellenőrzi, egyes, jogszabályban nevesített tárgykörök esetében pedig az MNB (Magyar Nemzeti Bank) is jogosult hatáskörében eljárni.
Felhívjuk figyelmét, hogy a jogszabályban rögzített szabad felhasználás eseteit kivéve kizárólag a K&H Értékpapír előzetes írásbeli engedélyével lehet a jelen marketingközlemény tartalmát rögzíteni, többszörözni, terjeszteni, mások számára hozzáférhetővé tenni, nyilvánosan előadni, sugárzással nyilvánossághoz közvetíteni vagy átdolgozni.
A jelen marketingközlemény nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.
A K&H Értékpapír jelen marketingközleményre is kiterjedő módon megfelelő belső eljárásokat dolgozott ki és működtet az összeférhetetlenségi esetek elkerülése, illetve közzététele érdekében. A jelen marketingközlemény készítésében részt vevő személyekre vonatkozó és a marketingközleménnyel kapcsolatos egyéb lényeges információkat a következő oldalon, a linkre kattintva talál: Anyagaink jellemzői, összeférhetetlenségi szabályok
A 2023. december 31. előtti keltezésű tartalmakat eredetileg a KBC Securities Magyarországi Fióktelepe állította össze, és a KBC Equitas oldalán (www.kbcequitas.hu) voltak elérhetőek.